עומק שדה הוא מהמושגים החשובים ביותר בעולם הצילום המקצועי. בעזרת עומק השדה ניתן להשיג תמונה אומנותית ולהדגיש עצמים מסוימים בה, בכוונה. מצד שני, חוסר מודעות לעניין זה עשוי להביא לפגיעה באיכות התמונה ולהשגת תוצאה רחוקה מאוד מזו אשר היינו רוצים להשיג בפועל.
למעשה, המושג עומק השדה (באנגלית: Depth Of Field או DOF) נובע ממרחק העצמים המצולמים מהעדשה עצמה ובמיקום שלהם ביחס אליה וביחס אליהם עצמם. מדובר בתופעה טבעית שמתקבלת גם באמצעות העין האנושית, ולכן לא ניתן לבטל אותה אלא רק לצמצם אותה או לחילופין – להשתמש בה לטובתנו.
חישבו על תמונה שבה כל האובייקטים 'שטוחים', כלומר: שהמרחק בין עדשת המצלמה לבין כל נקודה שעל שטח הפנים של אותם אובייקטים, יהיה שווה תמיד. במקרה כזה, אמנם לא יהיה בצילום עומק ו'תלת מימד', אך גם לא יווצר טשטוש.
הטשטוש הזה, שיש המגדירים אותו 'מעגל הטשטוש', נוצר כאשר אובייקט מסוים או נקודה על אותו אובייקט (אם נתייחס לעניין בצורה מעמיקה ופרטנית יותר) נמצאים במרחק שונה מאובייקט או נקודה אחרת.
הרי גם אם תשימו את האצבע שלכם מול פניכם ומאחוריה יהיה מסך המחשב, אחד מהם יהיה מטושטש: אם תתמקדו באצבע, המסך יהיה מטושטש. אם תתמקדו במסך, האצבע תהיה מטושטשת. וזהו בדיוק עומק השדה: המושג שבאמצעותו ניתן להשיג פוקוס על אובייקט או קבוצת נקודות מסוימת בתמונה.
הסתכלו על תמונה מקצועית של אובייקט מסוים במרחב. תוכלו להבחין ללא קושי כי האובייקטים סביבו (אגב, אלו לאו דווקא האובייקטים הרחוקים ביותר, כפי שנהוג להניח בטעות) לא מפוקסים ומטושטשים. העניין הזה לא מתרחש בטעות, אלא בכוונה תחילה.
צלם מקצועי יודע כיצד 'להגביר' את הפוקוס של אובייקט מסוים וכיצד להעצים את הטשטוש באובייקטים אחרים באותה תמונה. בדרך זו, לא רק שהוא יוצר הדגשה של האובייקט המבוקש, אלא שהוא גם הופך אותו למרכזי, לחשוב וליפה ביותר בתמונה. הוא חד, ברור ומוחשי יותר ולכן הוא גם זה שעליו נניח את עינינו, בתור המתבוננים בתצלום.
ישנם לא מעט תצלומים בהם עומק השדה לא יקבל ביטוי, ותתקבל תמונה אחידה מבחינת הפוקוס שלה. אין זה אומר שבתצלום הזה הצליח הצלם להתגבר על תופעת עומק השדה, אלא שהוא צמצם אותה למינימום, כך שעינינו אינן יכולות להבחין בכך. העומק קיים תמיד, אך הוא מופיע ברמות שונות.
עומק שדה רחב, משמעו יותר אובייקטים בתמונה שיישארו בפוקוס ותמונה כללית חדה יותר. עומק רדוד, מצד שני, ישאיר רק כמות עצמים מצומצמת מאוד בפוקוס ויעניק לכם תמונה שבה רק אובייקט אחד (או כמה אחדים בתמונה הכוללת) הוא החד והברור.
מפת?ח העדשה, אשר נוגע לכמות האור שנכנסת לעדשה וכן אורך העדשה עצמה, הם שקובעים בעיקר את העומק שמתקבל בתמונה. המפתח נקבע על ידי סגירה או פתיחה של הצמצם ואילו אורך העדשה הוא פיזי, ממש כמו שאתם רואים אותה (תוספת עדשה למצלמה קיימת, למשל, תיצור עדשה ארוכה).
כדי לשלוט על עומק השדה בצורה הטובה ביותר, זכרו את הכלל הבא: מפתח עדשה גדול ועדשה קצרה = עומק רדוד ותמונה מטושטשת יותר סביב האובייקט. כש'תשחקו' עם שני אלו, כדי תמצאו את העומק המתאים לכם.
פיתוח תמונות היום נעשה כמו שהכול נעשה היום – מהיר, מיידי ובלי יותר מדי התעסקויות.
לקריאה נוספתמצלמות דיגיטליות דמוי SLR מציעות טכנולוגיות מתקדמות ופונקציות של מצלמות מקצועיות בדגמים פשוטים ונוחים יותר.
לקריאה נוספתמצלמות קנון הפכו לשם דבר בעולם הצילום המקצועי והן נתפסות כמצלמות איכותיות, מתוחכמות ויעילות המצוידות בטכנולוגיה החדישה ביותר בשוק.
לקריאה נוספתהעברת התמונות מכרטיס הזיכרון של המצלמה למחשב מתבצעת באמצעות כבל וכמה פעולות מאוד פשוטות.
לקריאה נוספתהמידע המופיע בדף זה הוא כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך. אנו עושים ככל האפשר על מנת לשמור אותו מדוייק ומעודכן, אך בהחלט יתכנו כי חלק מן המידע לא יהיה עדכני או מדויק. על הקורא לפנות לקבלת חוות דעת או ייעוץ מקצועיים לפני כל שימוש במידע המופיע באתר זה. אין המידע מהווה תחליף לייעוץ מקצועי של עורך דין מוסמך או של איש מקצוע בעל הסמכה מתאימה. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק מכל סוג שהוא העשוי להגרם בעקבות שימוש במידע כלשהו המופיע באתר.
כל הזכויות שמורות © 2013-2024