מהפיכת האינטרנט והסמארטפונים היא מהפכה גם של צילום. האיכות הגדלה והולכת של המצלמות המובנות בטלפונים של כולנו, יחד עם התחכום של אפליקציות הצילום, מוציאות את הצלם החובב מרבים שלא היו מתעניינים בצילום כלל לפני כן.
הדרך מצילום בסמארטפון ושימוש באפליקציות להיכרות עם עקרונות הצילום המקצועי, אשר מהווה תחום אמנותי בפני עצמו על יכולתו לבטא יופי ויזואלי וביטוי אישי, קצרה מתמיד בזמן שבו יותר ויותר אנשים זונחים את מצלמת הסמארטפון ומחפשים אחר מצלמה מקצועית יותר. עבור אותם אנשים, להלן מספר מושגי יסוד שחייבים להכיר בנוגע לתאורה בצילום:
האור הטבעי נתון לשינויים בתדירות גבוהה. ישנם שינויים קבועים הניתנים לחיזוי מדויק כדוגמת היחלשות האור בחלוף השעות או שינויי העונות. השתנות תאורה טבעית מושפעת גם מאירועים יותר ייחודיים כדוגמת ערפל או אובך.
ישנן שתי דרכים להתמודד עם השתנות תאורה טבעית. הדרך הראשונה והפשוטה היא שימוש בתאורה מלאכותית. ממילא בקרב צלמים חובבים רבים ישנה נטייה להתמסר מראש לתאורה מלאכותית, בהגבירה את מימד השליטה ממנו נהנה הצלם.
הדרך השנייה היא הסתמכות על האור הטבעי באופן בו הוא זמין לנו. הסתמכות על הטבע בצילום פירושה המון ניסוי וטעייה. אפשרות זו היא הנכונה במקרים בהם אנו רוצים לצלם אובייקט דומם, אשר לא יחול בו שינוי בעתיד הקרוב לעין. במידה וקיימת האפשרות לחזור ולצלם את האובייקט המבוקש לאורך שעות היום השונות, ואף במשך עונות שונות, ניתן יהיה לברור בסופו של דבר את התמונה האיכותית ביותר.
העין האנושית היא עדשת המצלמה המהירה והחכמה ביותר על פני כדור הארץ. המוח האנושי יודע "לתקן" עיוותים בצבע של המראות המגיעים אליו, באופן שלא כל עדשת מצלמה מסוגלת לבצע.
הדוגמא השכיחה ביותר למצב בו מתרחש עיוות צבע שכזה הוא צילום קיר לבן תחת נורת ליבון. אדם אשר יהיה נוכח במקום לא יתבלבל בנוגע לצבעו של הקיר, בעוד תמונה עלולה ליצור רושם מוטעה ולפגום באסתטיות של המראה.
איזון לבן הוא התיקון לעיוותי צבע הנגרמים מתאורה לא נכונה. פעמים רבות די בלחיצה על הכפתור המתאים במצלמה והתיקון מבוצע. לעיתים, יש להחזיק דף לבן אל מול אובייקט הצילום על מנת לעזור למצלמה לבצע את ההתאמות הנדרשות.
ניגודיות תאורה היא מצב המתרחש כאשר הצילום חשוף ליותר ממקור תאורה אחד, וישנו הבדל ניכר בעוצמות התאורה מכל מקור. ניגודיות תאורה ידועה ככלי חשוב לקביעת אווירה בתמונות, כאשר ניגודיות גבוהה מייצרת מראות דרמטיים, וניגודיות נמוכה תורמת לאווירה של עדינות ושלווה.
שימוש נכון בתאורה מלאכותית יכול ליצור מצב של ניגודיות תאורה או לבטל את השפעתה, תלוי בחזון הצלם והאובייקט המצולם. ניסיון מעשי בעבודה עם יותר ממקור אור אחד הוא אחד המדדים העיקריים למיומנותו של צלם.
אי התאמה נכונה של המצלמה לבהירות האור בצילום היא אחת הטעויות הבסיסיות של צלמים מתחילים. בהירות אור עודפת מביאה להשטחת התמונה, כלומר – איבוד העומק התלת מימדי. חוסר בבהירות אור מביא לאיבוד פרטים ולאזורים "מתים בצילום". שימוש נכון בפלאש או במרכך פלאש יכול לפתור זאת.
פיתוח תמונות היום נעשה כמו שהכול נעשה היום – מהיר, מיידי ובלי יותר מדי התעסקויות.
לקריאה נוספתמצלמות דיגיטליות דמוי SLR מציעות טכנולוגיות מתקדמות ופונקציות של מצלמות מקצועיות בדגמים פשוטים ונוחים יותר.
לקריאה נוספתמצלמות קנון הפכו לשם דבר בעולם הצילום המקצועי והן נתפסות כמצלמות איכותיות, מתוחכמות ויעילות המצוידות בטכנולוגיה החדישה ביותר בשוק.
לקריאה נוספתהעברת התמונות מכרטיס הזיכרון של המצלמה למחשב מתבצעת באמצעות כבל וכמה פעולות מאוד פשוטות.
לקריאה נוספתהמידע המופיע בדף זה הוא כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך. אנו עושים ככל האפשר על מנת לשמור אותו מדוייק ומעודכן, אך בהחלט יתכנו כי חלק מן המידע לא יהיה עדכני או מדויק. על הקורא לפנות לקבלת חוות דעת או ייעוץ מקצועיים לפני כל שימוש במידע המופיע באתר זה. אין המידע מהווה תחליף לייעוץ מקצועי של עורך דין מוסמך או של איש מקצוע בעל הסמכה מתאימה. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק מכל סוג שהוא העשוי להגרם בעקבות שימוש במידע כלשהו המופיע באתר.
כל הזכויות שמורות © 2013-2024